Epidemiological profile of the level of physical activity of undergraduate and postgraduate university professors

Autores

DOI:

https://doi.org/10.56242/globalhealth;2021;1;2;63-67

Palavras-chave:

Pain, Physical activity, Professor.

Resumo

ABSTRACT OBJECTIVE: To verify the anthropometric, professional, pain and physical activity characteristics of university professors working in undergraduate and graduate courses: a pilot study. METHODS: Twenty teachers from a Higher Education Institution were evaluated, which were divided into two groups: group of undergraduate teachers (GPG, n = 10); group of postgraduate teachers (GPPG, n = 10). The assessment process was divided into: step 1, anthropometric and professional characterization; step 2, assessment of pain / discomfort using the Nordic questionnaire and step 3, assessment of the physical activity level, using the questionnaire: International Physical Activity Questionnaire-IPAC. RESULTS: The GPPG showed 90% for females, 70% of whom were married with overweight BMI. Teaching time was 10 years. The practice of physical activity was 30 to 60 minutes. Hypercholesterolemia was found in 90% of cases. Discomfort remained at 90% in the lower back. The IPAC was 20% sedentary. In GPG, on the other hand, 80% can be observed for females, 70% single with 90% overweight. The teaching time was 10 years. Physical activity was 10 to 15 minutes. The prevalent disease was hypercholesterolemia. Discomfort was 90% in the lumbar region and 80% in the neck and shoulder. The IPAC was 60% sedentary. CONCLUSION: It can be concluded that undergraduate teachers have more neck and shoulder pain, are overweight with a higher level of physical inactivity while graduate teachers have more lumbar pain with ideal weight and greater practice of physical activity.

DESCRIPTORS: Pain, Physical activity, Professor.

RESUMO OBJETIVO: Verificar as características antropométricas, profissionais, de dor e do nível de atividade física de docentes universitários atuantes na graduação e pós-graduação: estudo piloto. MÉTODOS: Foram avaliados 20 professores de uma Instituição de Ensino Superior, os quais foram divididos em dois grupos: grupo de professores da graduação (GPG, n=10); grupo de professores da pós-graduação (GPPG, n=10). O processo de avaliação foi dividido em: etapa 1, caracterização antropométrica e profissional; etapa 2, avaliação da dor/desconforto por meio do questionário Nórdico e etapa 3, avaliação do nível atividade física, por meio do questionário: International Physical Activity Questionnaire-IPAC. RESULTADOS: O GPPG mostrou 90% para o sexo feminino, sendo 70% casados com IMC sobrepeso. Tempo de magistério foi 10 anos. A prática de atividade física foi de 30 a 60 minutos. A hipercolesterolemia foi em 90% dos casos. O desconforto se manteve em 90% na região lombar. O IPAC foi de 20% sedentário. Já no GPG, pode-se observar 80% para o sexo feminino, 70% solteiros com 90% de sobrepeso. O tempo de magistério foi de 10 anos. A prática de atividade física foi de 10 a 15 minutos. A doença prevalente foi a hipercolesterolemia. O desconforto foi de 90% na região lombar e 80% pescoço e ombro. O IPAC foi de 60% sedentário. CONCLUSÃO: Pode-se concluir que os professores da graduação apresentam mais dores em pescoço e ombro, apresentam sobrepeso com maior nível de inatividade física enquanto os professores da pós-graduação apresentam mais dores lombares com peso ideal e maior prática de atividade física.

DESCRITORES: Dor, Prática de atividade física, Professor.

Publicado

2021-02-27

Como Citar

1.
Miranda AP, Souza T, Pereira D, Souza P, Ribeiro AP. Epidemiological profile of the level of physical activity of undergraduate and postgraduate university professors. Braz. Jour. Global Health [Internet]. 27º de fevereiro de 2021 [citado 25º de abril de 2024];1(2):63-7. Disponível em: //periodicos.unisa.br/index.php/saudeglobal/article/view/238